Skip to main content

Bahan Terlarang Dalam Produk Kosmetik

Bahan Terlarang Dalam Produk Kosmetik.


Bahan terlarang dalam produk kosmetik. Pada masa kini, untuk menjadi seorang pengasas produk kecantikan tidak memerlukan anda mempunyai sebuah kilang yang gah dengan mesin-mesin canggih serta barisan pekerja yang profesional. Produk kosmetik kini dipasarkan secara meluas tidak mengira di kaki lima sehinggalah di laman sosial. Permintaannya juga sering meningkat seiring dengan jumlah wanita di dunia ini.

Kehadiran krim kilo telah mencetuskan satu fenomena baru dalam dunia kosmetik. Krim ini dijual dengan harga yang murah secara timbang kilo, kemudiannya akan di 'packing' sendiri oleh pembeli mengikut jenama/botol sendiri.

Namun tanpa anda sedari, krim kilo ini kebanyakannya tidak berdaftar dan mempunyai bahan yang terlarang didalamnya.

Bahan Terlarang Dalam Produk Kosmetik

Bahan Terlarang Dalam Produk Kosmetik


Antara bahan terlarang yang sangat popular digunakan dalam produk kosmetik adalah seperti berikut :
1. Merkuri
2. Tretinoin
3. Hydroquinone
4. Asid Azelaik

Bahan-bahan yang digunakan ini berfungsi sebagai pengawet dan menjadikan produk menjadi sangat berkilat dan cantik. Antara kesan terhadap pengguna adalah pengguna akan mengalami perubahan wajah yang drastik namun secara perlahan-lahan, wajah anda akan mengalami kerosakan.

Antara kesan mengambil produk yang mengambil racun berjadual adalah seperti pautan ini ( Kes yang diambil adalah daripada produk kesihatan tradisional)

Kes Mengambil Produk Tidak Berdaftar

Sekiranya anda telah membeli sesuatu produk yang meragukan, adalah lebih baik anda membuat pemerikasaan nombor notifikasi di laman web rasmi NPRA. Anda juga boleh meninggalkan komen untuk saya membantu anda membuat pemeriksaan nombor notifikasi.


Comments

  1. Boleh bagi tahu camna mahu membuat pemeriksaan nombor notifikasi ?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Contoh Surat Mohon Bantuan Kawalan Lalulintas RELA

Contoh Surat Mohon Bantuan Kawalan Lalulintas RELA. Musim perayaan semakin menghampiri. Musim perayaan juga sinonim dengan majlis pernikahan. Sekiranya anda ingin mendapatkan bantuan RELA untuk membuat kawalan lalulintas, berikut merupakan contoh surat rasmi untuk menapatkan bantuan berkenaan. Contoh Surat Mohon Bantuan Kawalan Lalulintas RELA Suriram Ajmain Kg Pasir Putih Pasir Gudang Johor No tel : 0135431728                                                                                     22 JUN 2018 __________________________________________________________________________ Ketua RELA _________________ _________________ _________________ PERMOHONAN BANTUAN KAWALAN KESELAMATAN LALU LINTAS SEMPENA MAJLIS PERKAHWINAN Dengan segala hormatnya saya merujuk perkara diatas. 2.       Sukacitanya saya _______________ ingin memaklumkan bahawa saya akan mengaakan majlis perkahwinan anak perempuan saya seperti ketetapan berikut :                          

Senarai Kilang Kosmetik di Sabah

Senarai Kilang Kosmetik Sabah. Jika sebelum ini anda perlu ke Semenanjung Malaysia untuk mencari kilang kosmetik, kini anda juga boleh menemui kilang kosmetik bertaraf GMP di Sabah. Kilang Kosmetik bertaraf GMP ini menyediakan perkhidmatan untuk membuat produk kosmetik anda. Senarai Kilang Kosmetik di Sabah Kilang kosmetik ini tidak menjual krim kilo. semua produk yang dikeluarkan bermula daripada R&D sebelum diproses. Secara umumnya, terdapat dua kilang bertaraf GMP di Sabah iaitu Borneo Rich Supplier dan Anita Fragrance Cosmetic Laboratory. Baca Lagi : Bahan Terlarang Dalam Produk Kosmetik Alamat Kilang Kosmetik Sabah Kilang kosmetik Sabah 1. Borneo Rich supplier     SIRIM Sabah , Lot 1, Fasa 1, Jalan Timur 6, Taman Perindustrian KKIP, Kota Kinabalu, Sabah     Kilang kosmetik ini menawarkan perkhidmatan membuat produk ODM. Selain itu, kilang ini juga        menawarkan kelas make up, kelas sabun dan penjualan bahan mentah.         Page fb : https://www.faceboo

Cara Buat Sabun Kopi

Cara Buat Sabun Kopi. Kopi merupakan minuman yang tidak asing bagi yang menggemarinya. Minuman kopi juga telah dipelbagaikan mengikut kesesuaian tempat dan citarasa masyarakat tempatan. Kopi semakin digemari, buktinya adalah dengan kemunculan kafe kopi di negara ini seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Namun, dengan inovasi masyarakat tempatan, kopi turut digunakan dalam pembuatan sabun muka. Penggunaan kopi sebagai skrub boleh membersihkan kulit wajah daripada sel mati. Berikut merupakan cara mudah untuk membuat sabun kopi. Anda boleh mendapatkan bahan mentah daripada Borneo Rich Supplier  sekiranya anda berdekatan Pekan Telipok ataupun tinggal di Sabah. Cara Buat Sabun Kopi. Peralatan yang diperlukan : 1. Induction heater / Microwave oven/ Periuk nasi ( Digunakan untuk pemanasan) 2. Acuan ( Boleh menggunakan bekas dadih/ Acuan coklat ataupun yang difikirkan bersesuaian) 3. Spatula (Gunakan untuk mengacau gliserin yang cair) 4. Beaker ( Boleh gunakan keluli tahan kar